Jautājumi / atbildes
Kādi ir sodi par personas datu izmantošanas pārkāpumiem?
Personas datu aizsardzība ir viens no mūsdienu svarīgākajiem juridiskajiem un tehnoloģiskajiem jautājumiem. Arvien vairāk organizāciju apkopo, apstrādā un uzglabā personas datus, tāpēc ir svarīgi ievērot piemērojamos normatīvos aktus, piemēram, Vispārīgo datu aizsardzības regulu (GDPR) Eiropas Savienībā. Personas datu izmantošanas pārkāpumi var izraisīt nopietnas sekas, tai skaitā ievērojamus naudas sodus, reputācijas zaudējumus un pat kriminālatbildību.
Sodi par personas datu izmantošanas pārkāpumiem var būt ievērojami - līdz pat 4% no uzņēmuma gada apgrozījuma vai 20 miljoniem eiro. Latvijā Datu valsts inspekcija veic regulāras pārbaudes un var piemērot naudas sodus par GDPR un LR normatīvo aktu neievērošanu.
Kādi normatīvie akti regulē personas datu aizsardzību?
Personas datu aizsardzība Latvijā un Eiropas Savienībā tiek regulēta galvenokārt ar:
- Vispārīgo datu aizsardzības regulu (GDPR), kas ir spēkā visās ES dalībvalstīs.
- Fizisko personu datu apstrādes likumu Latvijā, kas detalizē GDPR piemērošanu nacionālajā kontekstā.
Šie likumi nosaka, ka personas datu apstrāde drīkst notikt tikai likumīgā veidā, ar skaidru mērķi un ievērojot datu subjektu tiesības.
Iespējamie sodi par pārkāpumiem
Par personas datu izmantošanas pārkāpumiem var tikt piemēroti dažādi sodi atkarībā no pārkāpuma nopietnības, apjoma un sekām.
1. Naudas sodi
Naudas sodi ir viens no biežāk izmantotajiem instrumentiem, lai sodītu uzņēmumus un organizācijas par datu aizsardzības prasību neievērošanu.
- Saskaņā ar GDPR:
- Līdz 10 miljoniem eiro vai 2% no uzņēmuma kopējā apgrozījuma (izvēloties lielāko summu) par mazāk nopietniem pārkāpumiem, piemēram, nepilnīgi izstrādātu privātuma politiku vai nespēju ziņot par datu aizsardzības pārkāpumiem.
- Līdz 20 miljoniem eiro vai 4% no uzņēmuma globālā apgrozījuma par nopietniem pārkāpumiem, piemēram, nelikumīgu datu apstrādi vai datu subjektu tiesību ignorēšanu.
2. Reputācijas zaudējumi
Pat ja uzņēmumam tiek piemērots salīdzinoši mazs sods, tā reputācijai var būt lielāks trieciens. Datu aizsardzības pārkāpumi, īpaši, ja tiek publiskoti, var radīt uzticības zudumu no klientu un partneru puses.
3. Tiesvedība un kompensācijas
Datu subjekti, kuru tiesības ir pārkāptas, var iesniegt prasības tiesā, pieprasot kompensāciju par zaudējumiem. Tas var būt saistīts ar:
- Materiāliem zaudējumiem (piemēram, finansiāliem zaudējumiem).
- Nemateriāliem zaudējumiem (piemēram, kaitējumu reputācijai vai emocionālo stresu).
4. Datu aizsardzības iestāžu prasības
Datu aizsardzības uzraudzības iestādes, piemēram, Datu valsts inspekcija Latvijā, var izdot rīkojumus, kas ietver:
- Uzņēmuma darbības apturēšanu saistībā ar datu apstrādi.
- Piemēroto datu apstrādes darbību pārtraukšanu vai pielāgošanu.
5. Kriminālatbildība
Atsevišķos gadījumos personas datu izmantošanas pārkāpumi var būt kvalificējami kā noziedzīgi nodarījumi, un atbildīgās personas var tikt sauktas pie kriminālatbildības.
Kā izvairīties no sodu piemērošanas?
Lai nodrošinātu atbilstību normatīvajiem aktiem un izvairītos no sankcijām, uzņēmumiem un organizācijām ir ieteicams:
- Ievērot “privātumu pēc noklusējuma” un “integrētās datu aizsardzības” principus.
- Izveidot skaidru un pārskatāmu privātuma politiku, kas atbilst normatīvo aktu prasībām.
- Regulāri veikt datu aizsardzības auditus un pārliecināties, ka visi darbinieki saprot savas lomas datu aizsardzības jautājumos.
- Ziņot par datu aizsardzības pārkāpumiem 72 stundu laikā pēc to atklāšanas, kā to nosaka GDPR.
- Nodrošināt drošu datu uzglabāšanu un aizsargāt tos pret nesankcionētu piekļuvi vai zudumu.
Secinājumi
Personas datu aizsardzības prasību pārkāpumi var radīt nopietnas sekas uzņēmumiem un organizācijām, sākot no lieliem naudas sodiem līdz reputācijas zaudējumiem un tiesvedībām. Lai no tā izvairītos, ir būtiski regulāri pārskatīt datu apstrādes procesus un nodrošināt to atbilstību piemērojamiem normatīvajiem aktiem. Personas datu aizsardzība nav tikai juridiska prasība, bet arī svarīgs uzticības elements, kas palīdz veidot ciešas attiecības ar klientiem un partneriem.